DOKUMENTY DO SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI

DOKUMENTY DO SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI

Transakcję sprzedaży obsługuje notariusz i trzeba przygotować wszystkie konieczne dokumenty.

Co jest potrzebne, jeśli sprzedaż dotyczy działki, domu lub mieszkania ?

1. Wypis z ewidencji gruntów i budynków.

Ewidencja, czyli kataster nieruchomości, to państwowy systemem informatyczny w którym są zgromadzone informacje o gruntach, budynkach i lokalach.

Są tam informacje o numerach ewidencyjnych działek wchodzących w skład nieruchomości, ich powierzchni, rodzajach gruntów, klasach bonitacyjnych, granicach, położeniu.

2. Wyrys z mapy ewidencyjnej. 

Wyrys to urzędowa kopia mapy ewidencyjnej.

Z wyrysu dowiemy się o kształcie działki, położeniu względem stron świata, usytuowaniu i wielkości budynków, położeniu względem innych działek.

Na wyrysie będzie widoczne, czy działka ma bezpośredni dostęp do drogi, ponieważ droga to także jakaś działka, a wyrys pokazuje usytuowanie względem sąsiednich działek.

Są tam naniesione trwałe punkty graniczne, istniejące ogrodzenia.

3. Akt nabycia sprzedawanej nieruchomości.

Chodzi o umowę sprzedaży lub darowizny, na podstawie której aktualny właściciel nabył nieruchomość.

W przypadku nabycia w drodze dziedziczenia będzie potrzebne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo notarialne poświadczenie dziedziczenia.

4. Numer księgi wieczystej.

Nie trzeba dostarczać notariuszom odpisu z księgi wieczystej, ponieważ księgi są prowadzone w postaci elektronicznej.

Dostęp do nich jest za pomocą przeglądarki internetowej.

5. Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 

Plan zagospodarowania określa przeznaczenie działki – czy jest na cele budownictwa jednorodzinnego, czy na cele rekreacyjne, czy może działka w części jest przeznaczona na cele leśne a w części pod zabudowę mieszkalną.

Jeśli planu zagospodarowania nie ma, to jest potrzebne zaświadczenie o braku planu.

Wypisy i wyrysy z planu zamawia się w urzędzie gminy lub miasta.

 

6. Zaświadczenie „o lasach”.

Zaświadczenie czy działka jest lasem w rozumieniu przepisów Ustawy o lasach oraz, czy jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu, czy jest lasem ochronnym lub czy została objęta decyzją starosty dotyczącą zadań z zakresu gospodarki leśnej.  

Zaświadczenie można uzyskać w starostwie, a w miastach na prawach powiatu – w urzędzie miejskim.

 

7. Zaświadczenie „o rewitalizacji”.

Chodzi o pismo z urzędu gminy informujące, czy rada gminy podjęła uchwałę, że obszar, na którym znajduje się nieruchomość, stanowi obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji, względnie czy została ustanowiona Specjalna Strefa Rewitalizacji.    

 

8. Wyrok rozwodowy. 

Jeśli sprzedający jest rozwiedziony, to jest potrzebny wyrok rozwodowy. 

Notariusz ustali, czy nabycie sprzedawanej nieruchomości miało miejsce przed zwarciem związku małżeńskiego, czy w trakcie.

Ma to znaczenie dla oceny, czy sprzedający może samodzielnie sprzedać nieruchomość bez zgody aktualnego lub byłego małżonka.

9. Postanowienie sądu lub umowa notarialna o podziale majątku. 

Jest to konieczne jeśli były małżonek nie zgadza się na sprzedaż lub na oferowaną przez kupującego cenę.

Z postanowienia sądu lub umowy notarialnej będzie wynikało, komu przypadła nieruchomość i w związku z tym, czy sprzedający w ogóle ma prawo zawrzeć umowę sprzedaży. 

10. Zaświadczenie z urzędu skarbowego.

Jeśli nieruchomość została nabyta w drodze dziedziczenia lub w wyniku darowizny, zniesienia współwłasności, zasiedzenia, to jest konieczne zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego, że odpowiednie podatki zostały uregulowane.

11. Zaświadczenie z urzędu miasta lub gminy, że w sprzedawanym domu lub lokalu mieszkalnym nikt nie jest zameldowany. 

Tylko w przypadku sprzedaży domu jednorodzinnego, bliźniaka lub lokalu mieszkalnego.

12. Zaświadczenie zarządu wspólnoty mieszkaniowej.

Tylko w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego lub użytkowego.

Chodzi o zaświadczenie, że opłaty eksploatacyjne są uregulowane.

13. Zaświadczenie z banku.

Jeśli nieruchomość jest obciążona hipoteką, to potrzebne jest zaświadczenie z banku potwierdzające udzielenie kredytu, wysokości kwoty pozostałej do spłaty, numer rachunku technicznego do celu przedterminowej spłaty kredytu, i oświadczenie, że bank wyda zaświadczenie o spłacie kredytu jeśli kredyt zostanie w całości spłacony.

Zaświadczenie banku o spłacie kredytu będzie kupującemu niezbędne, aby mógł złożyć wniosek do sądu o wykreślenie hipoteki.  

Tekst i zdjęcia Przemysław Ostrzyżek

 

error: Content is protected !!