KONTROLA DECYZJI ROZGRANICZENIOWEJ
Administracyjne postępowanie rozgraniczeniowe jest co do zasady jednoinstancyjne.
Są jednak dwa przypadki, kiedy jest dwuinstancyjne.
1. Pierwszy przypadek to umorzenie postępowania.
Organ administracji umarza postępowanie w następujących sytuacjach:
- gdy okaże się, że wnioskodawca nie jest stroną
- wnioskodawca cofnął wniosek o rozgraniczenie, a pozostałe strony nie zgłosiły sprzeciwu
- gdy okaże się, że w przeszłości było już przeprowadzone rozgraniczenie a zachodzi jedynie potrzeba wznowienia granic
- gdy przed zakończeniem postępowania zostało wydane prawomocne rozstrzygnięcie sądu powszechnego o rozgraniczeniu
- nie jest możliwe określenie przebiegu granicy z uwagi na brak dowodów i dokumentów lub istniejące dowody i dokumenty nie są wystarczające a strony nie złożyły zgodnego oświadczenia o przebiegu granicy i pozostają w sporze
- została zawarta ugoda rozgraniczeniowa.
Na postanowienie o umorzeniu przysługuje odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego.
Kolegium nie zajmuje się merytorycznie rozgraniczeniem, lecz ocenia czy postanowienie o umorzeniu było dopuszczalne.
Polega to na ocenie czy między stronami umorzonego postępowania był spór graniczny oraz, czy wobec tego brak było podstaw do wydania decyzji rozgraniczeniowej.
Ocena materiału dowodowego zgromadzonego w postępowaniu rozgraniczeniowym ogranicza się do ustalenia, czy materiał dowodowy był wystarczający do wydania decyzji, czy też wystarczający nie był.
Mieści się w tym ocena pracy geodety, czyli czy geodeta wykonał swoją pracę prawidłowo, czy wadliwie.
Od decyzji samorządowego kolegium odwoławczego przysługuje następnie skarga do sądu administracyjnego.
2. Drugi przypadek dwuinstancyjności postępowania rozgraniczeniowego to sytuacja, kiedy po wydaniu ostatecznej decyzji strona zarzuca jej nielegalność:
- domaga się wznowienia postępowania, albo
- stwierdzenia nieważności decyzji.