KONTROLA DECYZJI ROZGRANICZENIOWEJ

KONTROLA DECYZJI ROZGRANICZENIOWEJ

Administracyjne postępowanie rozgraniczeniowe jest co do zasady jednoinstancyjne. 

Są jednak dwa przypadki, kiedy jest dwuinstancyjne. 

1. Pierwszy przypadek to umorzenie postępowania. 

Organ administracji umarza postępowanie w następujących sytuacjach:

  • gdy okaże się, że wnioskodawca nie jest stroną
  • wnioskodawca cofnął wniosek o rozgraniczenie, a pozostałe strony nie zgłosiły sprzeciwu
  • gdy okaże się, że w przeszłości było już przeprowadzone rozgraniczenie a zachodzi jedynie potrzeba wznowienia granic
  • gdy przed zakończeniem postępowania zostało wydane prawomocne rozstrzygnięcie sądu powszechnego o rozgraniczeniu 
  • nie jest możliwe określenie przebiegu granicy z uwagi na brak dowodów i dokumentów lub istniejące dowody i dokumenty nie są wystarczające a strony nie złożyły zgodnego oświadczenia o przebiegu granicy i pozostają w sporze
  • została zawarta ugoda rozgraniczeniowa.

Na postanowienie o umorzeniu przysługuje odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. 

Kolegium nie zajmuje się merytorycznie rozgraniczeniem, lecz ocenia czy postanowienie o umorzeniu było dopuszczalne.

Polega to na ocenie czy między stronami umorzonego postępowania był spór graniczny oraz, czy wobec tego brak było podstaw do wydania decyzji rozgraniczeniowej. 

Ocena materiału dowodowego zgromadzonego w postępowaniu rozgraniczeniowym ogranicza się do ustalenia, czy materiał dowodowy był wystarczający do wydania decyzji, czy też wystarczający nie był.

Mieści się w tym ocena pracy geodety, czyli czy geodeta wykonał swoją pracę prawidłowo, czy wadliwie.  

Od decyzji samorządowego kolegium odwoławczego przysługuje następnie skarga do sądu administracyjnego.  

2. Drugi przypadek dwuinstancyjności postępowania rozgraniczeniowego to sytuacja, kiedy po wydaniu ostatecznej decyzji strona zarzuca jej nielegalność:

  • domaga się wznowienia postępowania, albo
  • stwierdzenia nieważności decyzji.    

Wniosek o wznowienie postępowania składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. 

Czyli do tego organu, który wydał decyzję o rozgraniczeniu.

Wznowienie to ponowne rozpoznanie i rozstrzygnięcie sprawy o ustalenie przebiegu granicy, jeśli postępowanie było wadliwe. 

Czy istotnie doszło do wadliwości postępowania, ocenia się na podstawie przesłanek wymienionych w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego.

Organ administracji, czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje wtedy postanowienie o wznowieniu albo o odmowie wznowienia.  

Na odmowę przysługuje zażalenie.

Z kolei wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji rozgraniczeniowej składa się do organu administracji II stopnia, czyli do samorządowego kolegium odwoławczego. 

Kolegium ocenia, czy zachodzą przyczyny nieważności wymienione w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego i wydaje decyzję stwierdzającą nieważność albo odmawiającą stwierdzenia nieważności.

Jest też możliwe stwierdzenie wydania decyzji z naruszeniem prawa i jednocześnie wskazanie przyczyn z powodu których nie stwierdza się nieważności.

Od którejkolwiek z tych decyzji przysługuje odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Tekst i zdjęcia Przemysław Ostrzyżek

error: Content is protected !!