NIERUCHOMOŚCI PRZY LOTNISKU

NIERUCHOMOŚCI PRZY LOTNISKU

Korzystanie z nieruchomości położonych blisko lotnisk bywa uciążliwe.

Regulacje dotyczące ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości są rozproszone w kilku ustawach. 

Prawo ochrony środowiska

Wokół lotnisk są tworzone obszary ograniczonego użytkowania. 

Zazwyczaj towarzyszy temu spadek wartości rynkowej nieruchomości.

To najczęściej występująca szkoda w wyniku ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania. 

Spadek wartości rynkowej może mieć postać:

  • niższej ceny rynkowej w stosunku do nieruchomości o zbliżonych parametrach, położonych poza obszarem
  • braku wzrostu wartości rynkowej nieruchomości pomimo rozbudowy lokalnej infrastruktury komunalnej, drogowej, handlowej i usługowej, w porównaniu do wzrostu wartości rynkowej nieruchomości o zbliżonych parametrach i zbliżonej infrastrukturze lokalnej, a położonych poza obszarem.    

Obszar ograniczonego użytkowania to akt prawa miejscowego i jest ustanawiany uchwałą sejmiku województwa, publikowaną w dzienniku urzędowym.

Podstawą do podejmowania takich uchwał są strategiczne mapy hałasu, których wykonywanie jest obligatoryjne:

  • dla miast o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy
  • dla głównych lotnisk.

Nawet w przypadku niewielkiego lotniska lokalnego aeroklubu także jest konieczne sporządzanie strategicznych map hałasu.

Wystarczy, że znajduje się w granicach lub w pobliżu dużego miasta.

Mapy sporządza się raz na 5 lat.

 

Właściciele nieruchomości znajdujących się na obszarze ograniczonego użytkowania mogą domagać się odszkodowania za szkody powstałe w związku z ograniczeniem sposobu użytkowania nieruchomości. 

Dotyczy to sytuacji:

  • niemożności korzystania w dotychczasowy sposób
  • istotnego ograniczenia w korzystaniu.

Właściciel nieruchomości może żądać:

  • wykupienia nieruchomości w całości lub części
  • odszkodowania za poniesioną szkodę 
  • odszkodowania za zmniejszenie wartości nieruchomości
  • odszkodowania za wypełnienie nowych wymagań technicznych dla istniejącego budynku – na przykład zwrotu kosztów rewitalizacji akustycznej.

Na obszarach ograniczonego użytkowania w związku z ruchem lotniska mogą być wprowadzone ograniczenia lub zakazy.

Ograniczenia i zakazy mogą dotyczyć: 

  • przeznaczania gruntów pod zabudowę mieszkaniową jedno lub wielorodzinną lub związaną z czasowym pobytem dzieci i młodzieży (szkoły, przedszkola itp.) lub pod zabudowę budynkami o funkcji szpitali lub domów opieki

  • lokalizowania nowych budynków o funkcjach wyżej wymienionych

  • zmiany funkcji dotychczasowych budynków na budynki o funkcjach wyżej  wymienionych.

Ograniczenia mogą też dotyczyć maksymalnej wysokości budynków i masztów.

Prawo lotnicze

Inne ograniczenia związane z ruchem pobliskiego lotniska to zakaz sadzenia, uprawy lub dopuszczania do nadmiernego wzrostu drzew lub krzewów stanowiących przeszkodę lotniczą lub zasłaniających świetlne systemy podejścia.

To znaczy, że właściciel nieruchomości ma prawny obowiązek regularnego przycinania drzew i krzewów a nawet ich wycięcia, jeśli zostaną uznane za przeszkodę lotniczą. 

 

W praktyce ogranicza się to do upraw na gruntach rolnych i leśnych.

Zakazana jest też hodowla lub wypuszczanie ptaków w odległości do 3 km od końca drogi startowej oraz w odległości do 1,5 km od osi tej drogi po obydwu stronach lotniska. 

Przykładem jest niemożność zajmowania się hodowlą gołębi. 

Kolejne ograniczenie to budowa lub rozbudowa obiektów budowlanych sprzyjających występowaniu zwierząt będących zagrożeniem dla ruchu lotniczego –  w odległości do 4 km od lotniska. 

Przykładem są niezabezpieczone wysypiska śmieci, a także budowa stawów hodowlanych, odstojników, oczyszczalni ścieków.

Przy tego rodzaju obiektach mogą gromadzić się ptaki.   

Nieprzestrzeganie wymienionych zakazów i ograniczeń jest zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku. 

Tekst i zdjęcia Przemysław Ostrzyżek

 

error: Content is protected !!