NIEWAŻNOŚĆ MPZP

NIEWAŻNOŚĆ MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA

Uchwała rady gminy w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może być uznana za nieważną w drodze rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody.  

Nieważność może być stwierdzona co do całości uchwały bądź co do części.  

Skutkiem będzie utrata mocy obowiązującej całości lub części miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o ile gmina nie złoży na to rozstrzygnięcie wojewody skargi do sądu administracyjnego albo jeśli skarga zostanie przez sąd odrzucona albo oddalona. 

Przesłanki powodujące nieważność uchwały rady gminy w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego : 

  • istotne naruszenie zasad sporządzania miejscowego planu zagospodarowania 
  • istotne naruszenie trybu uchwalania studium lub planu
  • naruszenie właściwości organów w tym zakresie.

Należy podkreślić przesłankę istotności naruszenia.  

Nie każde bowiem naruszenie zasad sporządzania miejscowego planu zagospodarowania wystarcza do stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy. 

Musi to być naruszenie istotne. 

Czyli takie, które doprowadziło do przyjęcia takich ustaleń w planie, które nie miałyby miejsca, gdyby do naruszenia nie doszło. 

Istotne naruszenie zasad sporządzania planu miejscowego odnosi się do zawartości aktu planistycznego.

Chodzi o zawartość : 

  • części tekstowej
  • części graficznej
  • załączników 
  • ustaleń aktu planistycznego
  • standardów dokumentacji planistycznej.

Najczęściej powoływane naruszenia w orzecznictwie sądów administracyjnych to :

  • przyjęcie postanowień miejscowego planu w zakresie zabudowy niezgodnych z postanowieniami studium
  • oczywista sprzeczność pomiędzy postanowieniami części tekstowej a częścią graficzną
  • brak ponownego wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu po dokonanych zmianach 
  • jednoczesne podjęcie uchwały przez radę gminy na tej samej sesji w sprawie zmiany studium w celu umożliwienia uchwalenia lub zmiany miejscowego planu.

Odnośnie naruszenia trybu uchwalenia to przykładem takiego naruszenia jest brak podjęcia przez radę gminy odrębnej uchwały o stwierdzeniu zgodności miejscowego planu z ustaleniami studium zagospodarowania. 

TUTAJ o odszkodowaniu za zmianę MPZP

Nie tylko wojewoda może doprowadzić do stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy w sprawie uchwalenia miejscowego planu.

Uprawnienie to przysługuje każdemu kto wykaże, że doszło do naruszenia jego interesu prawnego lub uprawnienia wskutek podjęcia uchwały przez radę gminy.

Uprawnienie to nie ulega przedawnieniu albowiem miejscowy plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego. 

Zatem zaskarżenie do sądu administracyjnego uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może mieć miejsce bez ograniczenia czasowego skoro miejscowy plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego. 

Natomiast uchwałę w sprawie studium uwarunkowań można zaskarżyć w ciągu roku, licząc od daty uchwalenia, albowiem studium nie jest aktem prawa miejscowego. 

Interes prawny w zaskarżeniu uchwały rady gminy ma z natury rzeczy właściciel nieruchomości. 

Jednak jeszcze na wcześniejszym etapie podejmowania prac nad uchwałą właściciel nieruchomości może doprowadzić do korzystnych z jego punktu widzenia zmian podczas procedowania planu. 

Służą temu dwie procedury.

Pierwsza procedura to okres po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu zagospodarowania. 

Organ gminy ogłasza o podjęciu uchwały i określa formę, miejsce i termin składania wniosków do plany, w okresie nie krótszym od 21 dni.

Druga procedura to okres po sporządzeniu projektu planu zagospodarowania.

Przebiega w ten sposób, że projekt planu jest wykładany do publicznego wglądu oraz udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej, przez okres co najmniej 21 dni. 

Ponadto organ gminy wyznacza termin nie krótszy od 14 dni na zgłaszanie uwag do projektu planu.

W tym okresie organizuje także co najmniej jedną dyskusję publiczną.

Dyskusja musi być tak przeprowadzona, aby umożliwić zainteresowanym zabieranie głosu, zadawanie pytań i składanie uwag. 

Dyskusja może się odbywać za pomocą środków porozumiewania się na odległość, umożliwiając zadawanie pytań i składanie uwag on-line oraz w formie zapisu tekstowego.  

Z dyskusji publicznej powinien być sporządzony protokół, który załącza się do dokumentacji planistycznej. 

Można powiedzieć, że dyskusja publiczna jest odrębną i obligatoryjną procedurą, prowadzoną w ramach procedury zgłaszania uwag do projektu planu zagospodarowania.      

Organ gminy może uwzględnić uwagi przez wprowadzenie odpowiednich zmian w projekcie oraz przedstawia radzie gminy projekt planu wraz z listą uwag nieuwzględnionych. 

Przebiega to w ten sposób, że projekt planu jest wykładany do publicznego wglądu oraz udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej, przez okres co najmniej 21 dni. 

Po uchwaleniu planu organ gminy przedstawia wojewodzie uchwałę rady gminy wraz z załącznikami i dokumentacją prac planistycznych w celu oceny ich zgodności z przepisami. 

Tekst i zdjęcia Przemysław Ostrzyżek

 

94, 101 usg, 8d, 17, 19, 20, 28 uopzp
error: Content is protected !!