ODLEGŁOŚĆ ZABUDOWY OD DRÓG
Jednym z istotnych ograniczeń możliwości inwestycyjnych może być uchwalenie albo zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Chodzi o takie nowe plany albo zmiany planów istniejących, które ograniczają możliwość prowadzenia inwestycji budowlanej.
Ograniczenia mogą przykładowo polegać na :
- zakazie wznoszenia nowych budynków
- ograniczeniu ich wysokości
- zwiększeniu dopuszczalnej odległości linii zabudowy od granicy działki
- konieczności zastosowania w budowie materiałów wytłumiających hałas
- zmianie dotychczasowego przeznaczenia gruntu z zabudowy mieszkalnej na zabudowę usługową albo inną.
Ograniczenia najczęściej są spowodowane koniecznością budowy nowych dróg.
Ograniczenia mogą nie być uciążliwe jeśli gmina planuje budowę albo poszerzenie drogi lokalnej o niewielkiej intensywności ruchu.
Lecz jeśli jest planowana budowa drogi krajowej, wojewódzkiej albo ekspresowej, to ograniczenia mogą spowodować wyłączenie możliwości zabudowy na części a nawet na całej działce bezpośrednio przylegającej do planowanej drogi.
W zależności od klasy drogi wymagane jest zachowanie różnych odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni.
Innym kryterium odległości jest charakter obszaru – zabudowany czy niezabudowany.
W terenie zabudowanym odległości wynoszą od 6 m do 30 m.
Poza terenem zabudowanym odległości są większe i wynoszą od 15 m do 50 m.
Odległości na terenie zabudowanym :
- 6 m dla drogi gminnej
- 8 m dla drogi wojewódzkiej lub powiatowej
- 10 m dla drogi krajowej
- 20 m dla drogi ekspresowej
- 30 m dla autostrady.
Odległości na terenie niezabudowanym :
- 15 m dla drogi gminnej
- 20 m dla drogi wojewódzkiej lub powiatowej
- 25 m dla drogi krajowej
- 40 m dla drogi ekspresowej
- 50 m dla autostrady.