GWARANCJA W BUDOWNICTWIE

GWARANCJA W BUDOWNICTWIE

Gwarancja jest dodatkowym, oprócz rękojmi, zabezpieczeniem inwestora przed kosztami usuwania ewentualnych wad.

Udzielenie jej jest dobrowolne. 

Odpowiedzialność z gwarancji ma charakter absolutny. 

To znaczy że jest oderwana od winy wykonawcy. Wystarczy, że w okresie gwarancyjnym ujawni się wada.

Zakres odpowiedzialności wykonawcy z gwarancji określa umowa wykonawcy z inwestorem. 

Zamiast umowy może to być dokument gwarancji jednostronnie wystawiony przez wykonawcę i doręczony inwestorowi.   

W obydwu wypadkach dochodzi do zawarcia umowy pomiędzy wykonawcą a inwestorem, w której wykonawca zobowiązuje się do określonych działań w razie ujawnienia wad. 

Zakres wad może być dowolnie ustalany.

Objęte gwarancją mogą być wady istotne i nieistotne, ale można wyłączyć z gwarancji wady nieistotne.

Możliwe jest także objęcie gwarancją tylko niektórych wad, wymienionych w umowie gwarancyjnej albo w dokumencie gwarancji, często zwanym „kartą gwarancyjną”. 

Dopuszczalne jest także wprowadzenie do gwarancji postanowień ograniczających a nawet wyłączających odpowiedzialność wykonawcy.

Mogą to być sytuacje takie jak : 

  • niewykonywanie przez inwestora regularnych przeglądów 
  • dokonywanie samodzielnych napraw 
  • brak zgłoszenia wady w określonym w gwarancji terminie lub w określony sposób (na przykład tylko w formie pisemnej wraz z pisemnym protokołem z oględzin).

Jeśli obiekt budowlany jest wyposażony przez wykonawcę w urządzenia techniczne, na przykład windy, hydrofornie, rozdzielnie elektryczne, to gwarancja powinna określać czy obejmuje tylko efekt robót budowlanych, czy cały obiekt razem z tymi urządzeniami. 

Ma to swoje uzasadnienie albowiem wykonawca z reguły odpowiada za roboty budowlane a zainstalowane urządzenia są produkowane i montowane przez innych, wyspecjalizowanych przedsiębiorców.

Jeśli wykonawca udzieli gwarancji na cały obiekt, to ponosi odpowiedzialność z gwarancji także za wady ujawnione w tych urządzeniach.  

Dlatego gwarancja wykonawcy robót budowlanych powinna wyłączać spod jej działania zainstalowane urządzenia techniczne dostarczone przez inne podmioty, a inwestor powinien zadbać o udzielenie mu odrębnych gwarancji przez każdego producenta lub dystrybutora.   

W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, że wykonawca robót budowlanych nie będzie mógł wykonać obowiązków gwarancyjnych z uwagi na brak specjalistycznej wiedzy i umiejętności w zakresie naprawy lub wymiany uszkodzonych części albo nawet całych urządzeń.    

Powstanie wtedy odpowiedzialność odszkodowawcza gwaranta wobec inwestora z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków z gwarancji. 

Wszystkie obowiązki gwaranta powinna regulować umowa gwarancyjna. 

Najczęściej są to :

  • nieodpłatne serwisowanie przez określony czas
  • usunięcie wady przez naprawę
  • usunięcie wady przez wymianę wadliwego elementu
  • zapewnienie urządzenia zastępczego na czas usuwania wady
  • zwrot części wynagrodzenia
  • zwrot wynagrodzenia w razie odstąpienia inwestora od umowy  – może dotyczyć całości obiektu budowlanego w razie wad istotnych lub części
  • zwrot wartości zainstalowanego urządzenia w razie odstąpienia częściowego
  • przedłużenie terminu gwarancji o czas wyłączenia obiektu lub urządzenia z eksploatacji wskutek wady lub jej usuwania. 

Termin gwarancji może być ustalony dowolnie. 

Także dowolnie może być ustalona kolejność dochodzenia roszczeń inwestora z gwarancji i z rękojmi. 

Najczęściej pierwszeństwo przyznaje się procedurze gwarancyjnej a dopiero po jej wyczerpaniu inwestor może korzystać z uprawnień z rękojmi. 

Brak określenia terminu gwarancji powoduje, że w drodze analogii do przepisów o sprzedaży przyjmuje się, że jest to 2 lata, począwszy od daty podpisania protokołu odbioru końcowego. 

Tak samo jest w kwestii wydłużenia terminu gwarancji – jeśli wykonawca i inwestor nic nie postanowią, to będą miały zastosowanie w drodze analogii przepisy o sprzedaży. 

Ponadto dojdzie do przedłużenia terminu gwarancji o czas usuwania wady w części obiektu lub o czas wyłączenia urządzenia z eksploatacji. 

Także sposób i terminy zgłaszania wad wykonawcy powinny być całościowo uregulowane w umowie. 

Pozostawianie tego rodzaju spraw przepisom o sprzedaży jest ryzykowne i nieprofesjonalne. 

Przepisy o gwarancji przy sprzedaży, na które można powołać się w budownictwie, mają jedynie charakter posiłkowy.

Są stosowane per analogiam, czyli tylko w razie braku odpowiednich postanowień w umowie i tylko analogicznie, co nie oznacza że tak samo.

Dlatego w obrocie profesjonalnym sprawy dotyczące gwarancji są regulowane już w umowie o roboty budowlane, czasem w odrębnym dokumencie gwarancji. 

Roszczenia z gwarancji przedawniają się z upływem 3 lat w obrocie profesjonalnym, a w obrocie z udziałem konsumenta jako inwestora – z upływem 6 lat. 

Terminy te kończą się z upływem roku kalendarzowego.

Zatem w skrajnych przypadkach 6 letni termin (przykładowo) który rozpoczął się w 15 stycznia 2022r. zakończy się 31 grudnia 2028r., co daje prawie 7 lat. 

Chodzi o terminy dochodzenia konkretnych roszczeń z gwarancji a nie o czas trwania gwarancji.

Tekst i zdjęcia Przemysław Ostrzyżek

error: Content is protected !!