ODPADY NA NIERUCHOMOŚCI

ODPADY NA NIERUCHOMOŚCI – PRZEDSIĘBIORCY

Przedsiębiorcy klasyfikowani w kategorii mikro- i małych przedsiębiorców często prowadzą działalność gospodarczą na terenie własnych nieruchomości. 

Najczęściej są to warsztaty samochodowe, małe sklepy, cukiernie, studia fotograficzne, biura rachunkowe, indywidualne gabinety lekarskie. 

Niektórzy przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność tylko w pomieszczeniach wyraźnie oddzielonych od części mieszkalnej budynku, a nawet w osobnych, wolnostojących budynkach gospodarczych.

Są to warsztaty samochodowe, cukiernie, lokalne sklepy. 

Inni mogą prowadzić działalność w pomieszczeniach mieszkalnych. To geodeci, fotografowie, księgowi, graficy.

I w zależności od sposobu wykonywania działalności gospodarczej, różnie się kształtują obowiązki w zakresie gospodarowania odpadami. 

Część przedsiębiorców w lokalach mieszkalnych prowadzi jedynie biurową obsługę swojej działalności.

Może to polegać na rozliczaniu podatków, sporządzaniu korespondencji handlowej, pracy przy komputerze, odbywaniu wideo-spotkań. 

Taka aktywność generuje niewielkie odpady, które można określić jako typowo biurowe. 

Mogą to też być odpady „socjalne” np. odpady po lunchu.

W takiej sytuacji opłata za gospodarowanie odpadami jest uiszczana w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości.

Mieści się w zwykłej opłacie miesięcznej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pochodzącymi z gospodarstwa domowego.

Jeśli zarząd nieruchomością sprawuje wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia, to właściciel lokalu uiszcza opłatę w ramach tak zwanego “czynszu administracyjnego”.

Rozliczenia z gminą lub przedsiębiorcą odbierającym odpady dokonuje wspólnota lub spółdzielnia.

W innej sytuacji są przedsiębiorcy prowadzący działalność w wydzielonych pomieszczeniach domów jednorodzinnych lub osobnych budynkach gospodarczych.

Chodzi o warsztaty samochodowe, małe sklepy, gabinety lekarskie, usługi fryzjerskie itp. 

W tego rodzaju działalności zawsze powstają jakieś odpady, często w ilościach większych niż zwykłe odpady „domowe”. 

Mamy zatem do czynienia z nieruchomością o charakterze mieszanym, czyli w części zamieszkałej i w części niezamieszkałej.

W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien złożyć w gminie deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, uwzględniając fakt prowadzenia działalności gospodarczej na nieruchomości w której mieszka.

Jest to deklaracja o symbolu DM, czyli dotycząca nieruchomości zamieszkałej z wydzieloną częścią usługową.

Deklarację składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. 

Gminny regulamin utrzymania czystości i porządku może przewidywać, aby przedsiębiorca miał obowiązek posiadania osobnych pojemników na odpady wytworzone na części niezamieszkałej.

Regulamin może też przewidywać jedynie możliwość posiadania osobnych pojemników i oznaczenia ich w sposób pozwalający ustalić, że odpady pochodzą z części niezamieszkałej nieruchomości.

Wówczas posiadanie osobnych pojemników na odpady z części niezamieszkałej jest zależne od decyzji właściciela nieruchomości.  

Prawidłowe zadeklarowanie pochodzenia odpadów – wytworzonych na części mieszkalnej i niemieszkalnej nieruchomości – spowoduje zastosowanie przez gminę jednej opłaty łącznej.

Deklarację można wypełnić za pomocą kreatora dostępnego na stronie warszawa19115.pl 

Nie ma jednolitego, ogólnopolskiego wzoru deklaracji. 

Każda gmina może opracować własne wzory.

Lecz jeśli cała nieruchomość jest niemieszkalna, to wymagane jest posiadanie pojemników na odpady komunalne wytworzone w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej.

Obowiązki właścicieli nieruchomości niezamieszkałej, gdy powstają odpady komunalne:   

  • wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki na odpady
  • utrzymanie worków lub pojemników w odpowiednim stanie porządkowym, sanitarnym i technicznym
  • wyznaczenie miejsca gromadzenia odpadów i utrzymywanie tego miejsca w odpowiednim stanie porządkowm, technicznym i sanitarnym 
  • selektywne zbieranie odpadów 
  • pozbywanie się odpadów w sposób zgodny z przepisami.

Co oznacza pozbywanie się odpadów w sposób zgodny z przepisami ?

W przypadku nieruchomości w części zamieszkałej i w części niezamieszkałej przeznaczonej na działalność gospodarczą, właściciel ma dwa obowiązki: 

  • uiszczać opłaty na rzecz gminy za gospodarowanie odpadami komunalnymi pochodzącymi z części zamieszkałej
  • zawrzeć umowę na odbieranie odpadów komunalnych pochodzących z części niezamieszkałej i udokumentować jej zawarcie oraz ponoszenie opłat – jeśli takie nieruchomości nie zostały włączone uchwałą rady gminy do gminnego systemu gospodarowania odpadami.  

Gminy bowiem prowadzą ewidencję umów na odbieranie odpadów, zawartych z uprawnionymi  przedsiębiorcami.

Czyli z takimi, którzy prowadzą działalność regulowaną w zakresie odbierania odpadów. 

Jakie są sankcje ?

Właściciele i przedsiębiorcy mogą być ukarani grzywną jeśli:

  • nie zawarli umowy na odbiór odpadów z niezamieszkałej części nieruchomości
  • nie składają deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • nie wyposażyli nieruchomości w worki lub pojemniki na odpady
  • wprawdzie wyposażyli nieruchomość w worki lub pojemniki, lecz w zbyt małej ilości 
  • nie utrzymują worków lub pojemników w odpowiednim stanie porządkowym, sanitarnym i technicznym
  • nie wyznaczyli miejsca gromadzenia odpadów i nie utrzymują tego miejsca w odpowiednim stanie porządkowym, technicznym i sanitarnym 
  • nie zbierają odpadów w sposób selektywny
  • nie wykonują innych obowiązków wynikających z gminnego regulaminu utrzymania czystości i porządku – na przykład nie stosują pojemników na odpady, oznaczonych właściwym dla rodzaju odpadu kolorem lub napisem.   

W razie stwierdzenia, że odpady nie są segregowane należycie, opłata za gospodarowanie odpadami może być podwyższona nie mniej niż dwukrotność do czterokrotności stawki podstawowej. 

Ważne jest zatem zapoznanie się z gminnym regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

Nie ma obowiązku zawierania z gminą umów na odbiór odpadów komunalnych z niezamieszkałej nieruchomości.  

Właściciel takiej nieruchomości ma jedynie obwiązek pozbywania się odpadów w sposób zgodny z przepisami. 

Lecz jeśli rada gminy podjęła uchwałę o objęciu nieruchomości niezamieszkałych gminnym systemem gospodarowania odpadami, to właściciel w terminie 60 dni od daty podjęcia uchwały może wyłączyć się z gminnego systemu.

Może zatem wybrać dowolnego przedsiębiorcę, trudniącego się odbieraniem odpadów komunalnych i zawrzeć z nim umowę na odbiór odpadów z części niezamieszkałej, gdzie jest prowadzona działalność gospodarcza, jak i z nieruchomości która w całości jest niezamieszkała. 

Trzeba jednak wykazać zawarcie umowy oraz ponoszenie opłat, oraz zgłosić umowę do prowadzonej przez gminę ewidencji umów. 

Jeśli zawarcie umowy nie zostanie wykazane, to zostanie wszczęte postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości opłaty. 

Od decyzji ustalającej wysokość opłaty przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a następnie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego jako sądu I instancji. 

Tekst i zdjęcia Przemysław Ostrzyżek

Kliknij TUTAJ aby wrócić do strony początkowej

error: Content is protected !!