Praca na nieruchomości – co koniecznie agent powinien sprawdzić

. Najważniejsza jest dokumentacja prawna. Wbrew obiegowym opiniom, księga wieczysta jest niewystarczająca a wpisane tam dane nie zawsze odpowiadają rzeczywistości.   Także ważne są informacje o ewentualnych służebnościach gruntowych albo osobistych.   Bardzo ważnym dokumentem jest wypis z rejestru gruntów. Często zdarza się, że dom w ogóle nie jest ujawniony w ewidencji, albo jest ujawniony sprzed rozbudowy. W tak zwanym „międzyczasie” mogło się wiele zmienić, na przykład mogła ulec zmianie powierzchnia użytkowa wskutek rozbudowy lub adaptacji.   Wystarczy że została wykonana adaptacja poddasza z nieużytkowego na użytkowe i metraż się zwiększa o kilkadziesiąt metrów.   Ale wtedy jest najczęściej za późno – klient musi dowiedzieć się od agenta o stanie prawnym nieruchomości, ponieważ jest to najcześciej najważniejsza dla niego informacja, oprócz ceny ofertowej i metrażu.   Zdarzają się niestety sytuacje, kiedy właściciel nieruchomości ma duże opory w pokazaniu dokumentów prawnych, traktuje je jako swoją tajemnicę i twierdzi, że pokaże „gdy przyjdzie klient”.   Zapoznając się z dokumentami prawnymi agent może wskazać właścicielowi na braki w dokumentacji, które  w ogóle mogą uniemożliwić sprzedaż. Uzupełnianie dokumentów może trwać kilka miesięcy i w tym czasie potencjalny klient nie będzie czekał i znajdzie inną nieruchomość.